Bolesti zad

S bolestí zad se většinou setkal už každý ve svém životě. Ať už se jednalo o bolest beder při dlouhodobém sezení či stání, bolestí v oblasti krční páteře po ránu, kdy jsme si krk takzvaně přeleželi.

Bolest zad se za náš život může objevit v jakékoliv jejich části a velmi často se děje, že se přesouvá z jedné části do druhé.

Je důležité si uvědomit, že bolest je varovný signál z našeho těla. Něco se v našem těle děje. Je velká řada příčin bolestí zad. Může se jednat o obyčejné přetížení určité oblasti, ale může být varovným příznakem pro daleko závažnější onemocnění.

Každou dlouhodobou, ale i akutní zesilující bolest je potřeba konzultovat s lékařem. Lékař může provést vyšetření jako je rozbor krve nebo různé zobrazovací techniky (RTG, MR), které vyloučí závažnou příčinu bolestí zad (zánětlivá či nádorová onemocnění).

Pokud je lékařem určeno, že bolest je původem z pohybového aparátu a je možné ji řešit rehabilitací, tak se nám otevírá široké spektrum metod, pomocí kterých se můžete bolestí zbavit. Já Vám nabízím kombinaci manuálního uvolňování a aktivního cvičení.

Manuální uvolňování si můžete představit jako určitou formu masáže, kdy stažené svaly dotykem prokrvujeme a vedeme k relaxaci. Můžeme použít i akupresurní techniky na takzvané Trigger pointy, kdy tlakem na tento nejprve bolestivý bod vyvoláme fenomén tání a uvolnění daného svalu. Tato technika může téměř okamžitě vést k úlevě od bolesti a většímu rozsahu pohybu.

Mezi aktivní cvičení zařazuji relaxační techniky, kdy dochází k uvědomění si svého těla. Můžeme provádět i dechová cvičení, která toto uvědomění prohlubují a navozují tím aktivní relaxaci svalů. Dalším krokem jsou jemné posilující cviky, které navozují na tělo svalovou rovnováhu. Svalová nerovnováha (dysbalance) je velmi často lékařem uváděna jako příčina bolestí zad, která je řešitelná rehabilitací. Úkolem cvičení je tedy na těle vytvořit svalovou rovnováhu a následně si ji udržovat cvičením, které má funkci kompenzace našeho jednostranného sedavého způsobu života.

Poruchy funkční (svalové) mohou postupem času vést i k poruchám strukturálním. Jedná se o degenerativní změny na tělech obratlů nebo na meziobratlových discích (výhřez ploténky). Vhodným cvičením lze těmto změnám předejít a vyhnout se stavům, které jsou pak cvičením obtížněji řešitelné.

U bolestí zad tedy jednoznačně platí, že prevence je základ. Chodíme-li tedy k zubaři na preventivní prohlídky a udržujeme zubní hygienu, měli bychom věnovat podobnou péči i pohybovému aparátu.